Auteur Topic: Hallo even voorstellen, b12 tekort, D tekort wat te doen...  (gelezen 2402 keer)

henry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Hallo even voorstellen, b12 tekort, D tekort wat te doen...
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2012, 11:55:37 11:55 »
ja inderdaad, het is te gek voor woorden.
Ik ga nu donderdag weer om een onderzoek voor calcium en fosfaat aan te vragen. Is het verstandig om nog iets anders te laten testen?
Ik heb het liever meteen zo volledig mogelijk.

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2012, 12:22:17 12:22 »
ja inderdaad, het is te gek voor woorden.
Ik ga nu donderdag weer om een onderzoek voor calcium en fosfaat aan te vragen. Is het verstandig om nog iets anders te laten testen?
Ik heb het liever meteen zo volledig mogelijk.
Ja, snap ik. Maar de belangrijke dingen zijn in feite al getest bij je. Je weet al dat je D laag is en dat die hoger moet. Calcium en fosfaat kan nuttig zijn om mogelijke verstoringen van je vitamine D/calcium/fosfaat-metabolisme op het spoor te komen, maar ik zie bij jou niet een duidelijke reden om dat te vermoeden, of het moet je darmprobleem zijn, maar ik ken die aandoening niet.

Misschien heeft het B12-forum nog wat ideeën op dit gebied.

Hou er rekening mee dat corticosteroïden zoals Entocort zorgen voor een versnelde afbraak van vitamine D. Je hebt dus waarschijnlijk een wat hogere hoeveelheid nodig dan gemiddeld.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2012, 12:25:27 12:25 door eekhoorn »

henry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2012, 13:19:38 13:19 »
Hou er rekening mee dat corticosteroïden zoals Entocort zorgen voor een versnelde afbraak van vitamine D. Je hebt dus waarschijnlijk een wat hogere hoeveelheid nodig dan gemiddeld.

Blijkbaar zorgt het bij langdurig gebruik ook voor een verminderde absorptie van calcium, dit staat overigens niet in de bijsluiter die ik heb van het medicijn:

Entocort EC
side effects, nutrient depletions, herbal interactions and health notes:
Data provided by Applied Health

• This medication has been clinically proven to impair calcium absorption and bone formation. Therefore, supplementation with calcium and vitamin D is strongly encouraged. Inform your pharmacist or physician if you have osteoporosis.1

• Corticosteroids may compromise the immune system and deplete several important nutrients. Supplementation with vitamin C , selenium, magnesium, potassium, vitamin B6 and zinc is considered beneficial with long term use of this
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2012, 13:41:23 13:41 door henry »

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2012, 14:11:37 14:11 »
 :hmmm: Raar dat het niet in de bijsluiter staat. Ik wist het niet, van die andere wisselwerkingen.

Reden te meer om je D op een goed niveau (>80) te krijgen en te houden. En om je arts te vragen je ook te checken op mogelijke tekorten. Kalium en zink lijken mij het meest serieus (kalium omdat ik tekorten daaraan wel vaak vermeld zie bij gebruik van dit soort middelen, zink omdat de meeste mensen daar sowieso al laag in zitten). B6-tekort heb je niet gauw als je een goed B-complex slikt. Magnesium ook misschien.

henry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2012, 14:14:36 14:14 »
Ja dat vind ik ook raar!
Zink en magnesium heb ik al laten testen, dat was 'goed' (zie lijstje). Maar Kalium en Calcium zijn nog niet getest.

henry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2012, 13:47:51 13:47 »
Suppleren is sterk aan te raden, je moet alleen kijken of bij lymfocytaire colitis er een verhoogde kans bestaat op hypercalcemie. Als dat zo is, dan moet je nog steeds suppleren, maar dan onder een stricter regime van bloedonderzoek om problemen met de calcium huishouding voor te blijven.

Is geen verhoogde kans.

Ik heb nog geen nieuw bloedonderzoek aangevraagd, maar wel een supplement van magnesium en kalium besteld.
Wat ik gelezen heb is het belangrijk om genoeg vit D en magnesium binnen te krijgen om de calcium huishouding goed te kunnen laten functioneren.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2012, 13:50:15 13:50 door henry »

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2012, 14:47:53 14:47 »
Is geen verhoogde kans.
Da's goed nieuws  :)

Citaat
Ik heb nog geen nieuw bloedonderzoek aangevraagd, maar wel een supplement van magnesium en kalium besteld.
Kalium kan voorkomen bij gebruik van corticosteroïden, maar ik zou eerst kijken wat je kaliumspiegel is voordat je een supplement gaan slikken. Kaliumtekort komt niet zo gek vaak voor. En je kunt ook wat meer kaliumrijk eten.

Citaat
Wat ik gelezen heb is het belangrijk om genoeg vit D en magnesium binnen te krijgen om de calcium huishouding goed te kunnen laten functioneren.
Dat klopt. Een tekort aan D zorgt dat je darmen onvoldoende calcium kunnen absorberen. Voldoende magnesium is onder meer belangrijk voro je calciumhuishouding, maar voor nog heel veel andere zaken in je lichaam. Let er wel op dat je een vorm van magnesium koopt die je lichaam goed kan opnemen. Dus geen magnesiumoxide of andere anorganische verbinding.

henry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2012, 17:55:13 17:55 »
Ik heb een supplement gekozen waar magnesium aspartaat en kalium aspartaat inzit.

150mg magnesium en 45 mg kalium per pil, dat is toch niet teveel kalium?

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 30 januari 2012, 18:15:43 18:15 »
Kalium zou ik zo niet uit m'n hoofd weten, maar het lijkt me redelijk.

Magnesium lijkt me prima. Een volwassen man heeft zo'n 350-400mg nodig (fanatieke sporters meer), en uit je eten haal je best 200-250mg.

henry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 02 februari 2012, 10:30:45 10:30 »
Ik ben vandaag bij een andere huisarts in mijn praktijk geweest, nog even de zaken doorgelopen.
Die vond de vit D waarde ook normaal  :dommm: mooi binnen de waarde's...
Ik heb haar wel verteld dat in Nederland toch normaal hogere referentiewaarden aangehouden worden.
Ze zei daarop dat er verschillende labwaarden aangehouden worden en dat het wel wordt aangeraden bij
mensen van leeftijd om vit D bij te slikken (en bij een mensen met een chronische darmontsteking voegde ik toe).
Maar goed, ik heb er een beetje genoeg van. Ze gaan toch niets veranderen in hun diagnosestelling,
ze zei alleen dat ik altijd een pilletje kan bijnemen...
Het is heel vervelend dat er niet eens gezien en erkent wordt dat er iets fout is met de bloedwaarde(s). :bangwal:

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 02 februari 2012, 11:26:27 11:26 »
Tja, niks nieuws helaas, dit soort ervaringen.

Over één ding heeft ze gelijk: de referentiewaarden voor vitamine D lopen enorm uiteen, van bijvoorbeeld 20 nmol/l in het Jeroen Bosch tot 75 nmol/l in het UMCG. Je vraagt je dan of daar wel echt over wordt nagedacht en zo ja, hoe het kan dat het ene lab een bijna 4x zo hoge waarde aanhoudt dan het andere.

henry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 02 februari 2012, 11:39:45 11:39 »
Ze noemde een onderwaarde van 17,7...

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2012, 15:40:46 15:40 »
Oeps! Da's dan meteen de laagste onderwaarde die ik ooit in Nederland ben tegengekomen. In België heb ik 'm wel eens vaker gezien. Welk lab is het, als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Wortel

• Administrator
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 02 februari 2012, 19:34:07 19:34 »
Misschien moet je dit verhaal (van een ander lab) eens laten lezen: http://www.saltro.nl/zorgverleners/onze-diensten/laboratoriumonderzoek/klin-chemie-en-hematologie/toelichting-laboratoriumbep/vitamine-d.aspx

80 als normale waarde, liever nog hoger...

henry

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 03 februari 2012, 10:35:00 10:35 »
Oeps! Da's dan meteen de laagste onderwaarde die ik ooit in Nederland ben tegengekomen. In België heb ik 'm wel eens vaker gezien. Welk lab is het, als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Komt van een lab in Belgie.
Hier in het ziekenhuis (maasziekenhuis) kunnen ze geen vit D testen, dus ze sturen het naar Belgie.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2012, 11:31:14 11:31 door henry »