Auteur Topic: Vit.D tekort, fosfaat tekort en een laag Calcium gehalte  (gelezen 3017 keer)

jays

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Vit.D tekort, fosfaat tekort en een laag Calcium gehalte
« Gepost op: 18 oktober 2011, 11:32:29 11:32 »
hallo allemaal,

Ik sukkel al jaren met de gezondheid, ik heb een extreem laag fosfaatgehalte gehad 0.39 (0.9 en 1.5) en ben daar heel ziek van geweest. Nu is het zo dat ik fosfaatdrank krijg en dit gehalte blijft sterk schommelen dan is het 0.53 dan kan het maar zo 1.09 zijn, en alles wat daar tussen in zit. Dit wordt veroorzaakt door een lek in mijn nieren, maar waar helaas geen oplossing voor is  :'(.
Nu is voor enkele maanden terug mijn Vit.D. waarde ook getest en die bleek 22 te zijn. Er ontstond toen enigszins paniek omdat ik toch al heel lang een combi kauw tablet slikte van Vit.D en calcium. Nu slik ik per dag Vit.D3 2800IE (colecalciferol) en mijn waarde stijgt maar heel minimaal 53, en mijn arts wil dat het toch wel op 75 a 80 uitkomt. Maar het vreemde van het verhaal is dat de ander waarde wel goed is     1,25(OH)2CC nmol/l          0.070 (0.04-0.2). Ondertussen is er ook nog een schildklierprobleem bij gekomen.

Wie kan er eens met mij mee kijken.

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
Re: Vit.D tekort, fosfaat tekort en een laag Calcium gehalte
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2011, 11:39:05 11:39 »
:welcome: jays!

Is je PTH ook gemeten?

En een 'lek in je nieren', wat moet ik daaronder verstaan?

Wel raar hoor, 2800IE per dag is aardig veel. Hoe lang slik je dat al?

ayesha

• Administrator
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2011, 12:04:21 12:04 »
Citaat
Er ontstond toen enigszins paniek omdat ik toch al heel lang een combi kauw tablet slikte van Vit.D en calcium.
Calcichew wordt wel vaker slecht opgenomen, er zit ook maar weinig D in.

2800 IU is veel beter. Hoe lang zat er tussen de waarde 22 en 53 en dat je zoveel bijslikte?

Hoe is je cacliumwaarde? (en idd PTH?)

De 1,25 is ook een momentopname, en wel oke, maar ruimte genoeg nog om de 53 naar de 80 te krijgen.

jays

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2011, 12:11:34 12:11 »
PTH is normaal.

Tussen de 22 en 53 zit een half jaar .

Het lek in de nieren, het komt er op neer dat een normaal mens 3 a 5% fosfaat uitscheid via de nieren, in mijn geval is dit echter ruim 23%. gemeten in een 24 uurs urine. Maar hoe dit kan is niet duidelijk DNA en alles is al onderzocht maar ze komen er niet uit. Dus helaas kan ik daar ook geen duidelijk antwoord op geven.

Die 2800 IE slik ik nu sinds 7 september ik moet eind van deze maand mijn bloed weer laten prikken.

Ik zal jullie even de uitslagen gemeten in juli meesturen. Het is een hele lijst dus ik ben ook overal wel op geprikt wat hierin mogelijk was.

4-7-2011 09:56
RDW   %   13,0
1,25(OH)2CC   nmol/l   volgt
25(OH)Vit.D3   nmol/l   volgt
PTH   pmol/l   4,8
TSH   mE/l   5,51
FT4   pmol/l   15,2
anti-CCP   E/ml   1
Reumafactor   kIU/l   8

Urine      
      3-7-2011 08:50
Natrium   mmol/l   151
Natrium/24u   mmol/24u   108
Kalium   mmol/l   103
Kalium/24u   mmol/24u   73,5
Chloride   mmol/l   164
Chloride/24u   mmol/24u   117
Ureum   mmol/l   363
Ureum/24u   mmol/24u   259
Kreatinine   mmol/l   16,2
Kreat./24u   mmol/24u   11,6
Urinezuur   mmol/l   3,7
Urinez./24u   mmol/24u   2,6
Calcium   mmol/l   5,0
Calcium/24u   mmol/24u   3,6
Fosfaat   mmol/l   33,5
Fosfaat/24u   mmol/24u   23,9
Tot.Eiwit   g/l   0,1
Eiwit/24u   g/24u   0,1
Albumine/24u   g/24u   2
Magnesium   mmol/l   1,7
Glucose   mmol/l   0,0
Glucose/24u   mmol/24u   0,0
pH      6,0
Krea.Klaring   ml/min   120
Albumine   mg/l   3,0

En die uitslag die ik in mijn eerste topic geplaatst heb is die waar volgt achter staat

ayesha

• Administrator
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2011, 13:04:52 13:04 »

Tussen de 22 en 53 zit een half jaar .

Die 2800 IE slik ik nu sinds 7 september ik moet eind van deze maand mijn bloed weer laten prikken.

O dus die ben je pas gaan nemen na die 53 dan? Dus de stijging was wel met de Calcichew, of snap ik t nu niet meer? Of slikte je niets bij dat half jaar?

Je TSH is veel te hoog. Ft4 wel normaal. Duidt op subklinisch hypothyreoidie. Kun je goed klachten van hebben idd. Handig als ze eens T3 en antistoffen zouden testen....

Vervelend van fosfaat, lastig om stabiel te krijgen ook denk ik zo. Ken de ref waarden van urine niet uit mn hoofd, de rest is allemaal wel goed?

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2011, 17:59:10 17:59 »
Bij een laag calcium reageert je lichaam met het verhoogd uitscheiden van PTH. Daarmee wordt je lichaam aangezet om die 1,25(OH) aan te maken en dat zorgt dan weer voor het verhogen van calcium, maar ook van fosfaat.

Maar zowel je PTH als je 1,25(OH) zijn dus normaal. En de fosfaat loopt wel heel erg uit de pas.

Toch nog een paar aanvullende vragen:
- heb je ook de referentiewaarden van jouw lab van de PTH, en verder van kreatinine (bloed) en kreatinine (urine)?
- lijd je aan diabetes?
- gebruik je maagzuurremmers?
- wat is je BMI ongeveer (kun je bijvoorbeeld hier berekenen: http://www.myspecialk.nl/Tools/BMICalculator?gclid=CJiboIvL8qsCFYGJDgodfBfdKA)

Verder is het wel handig als je in een soort tijdlijntje even duidelijk aangeeft wanneer je 25(OH) is gemeten en wanneer je welke dosis vitamine D hebt geslikt. Anders is het wel erg moeilijk om aan te geven of je gemeten waarden van 25(OH) nu wel of niet passen bij wat je aan vitamine D slikt.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2011, 18:02:09 18:02 door eekhoorn »

ayesha

• Administrator
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2011, 10:09:15 10:09 »
Ben je nu bloed ref waarden op de urinewaarden aan t plakken?
Dat zijn andere he?

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2011, 10:37:06 10:37 »
Ik laat even een gedachtenballonnetje op...

Zie http://www.kidneyatlas.org/book1/adk1_07.pdf en dan pag 7.1 onderaan en pag 7.2 bovenaan:

Citaat
The kidney plays a major role in the regulation of phosphorus
omeostasis. Most of the inorganic phosphorus in serum is ultrafil-
erable at the level of the glomerulus. At physiologic levels of serum
hosphorus and during a normal dietary phosphorus intake, approx-
mately 6 to 7 g/d of phosphorous is filtered by the kidney. Of that
amount, 80% to 90% is reabsorbed by the renal tubules and
the rest is excreted in the urine.

Als er sprake is van 'een lek in de nieren', zou dan dan kunnen betekenen dat er in die laatste 'processtap' iets mis gaat en dat er daardoor veel te veel fosfaat in de urine komt?

CiNNeR

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2011, 03:17:00 03:17 »
@Jays: Ik zou de vitamine D suppletie stoppen! Een lage 25OH waarde met een normaal tot hoge 1,25OH waarde is namelijk geen tekort.

Doorgaans wordt een tekort gesteld op alleen de 25OH waarde. Feitelijk is dat een gissing (maar helaas weten huisartsen vaak niet beter), voor het werkelijk vaststellen van een tekort moet de 1,25OH waarde eveneens gemeten worden. Is deze goed tot (te) hoog, is er geen sprake van tekort. Suppleren is dan af te raden, je wil immers geen vergiftiging oplopen. En de vergiftigingsverschijnselen zijn niet afkomstig van een te hoge reserve in de lever maar een te hoog actief D (tevens pre hormoon).

Bijslikken zal wellicht ook niet veel helpen om de 25OH waarde te doen stijgen. Op het moment dat de 1,25OH te hoog wordt, zal het lichaam proberen de 25OH waarde te drukken. Blijf je bijslikken, lukt het het lichaam op een gegeven moment niet meer om de 25OH waarde te drukken en kan de 1,25OH te hoog worden, met alle gevolgen van dien. In elk geval wil je de 1,25OH waarde niet omhoog pushen en is het niet verstandig D bij te slikken.

Deze combinatie (laag 25OH met normaal tot hoog 1,25OH) zou een aanwijzing kunnen zijn dat er iets anders speelt. Dat kan veel zijn, zoals Lyme, Sarcoïdose, reumatoïde atrithis, auto imuunziektes en ook schildklier problemen.

Is er uitgezocht waarom je nieren fosfaat lekken en/of welke aandoening er aan je klachten ten grondslag kunnen liggen? Mag ik vragen welke klachten je hebt?

« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2011, 03:22:41 03:22 door CiNNeR »

jays

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2011, 12:17:17 12:17 »
Hallo allemaal,

ten eerste heeft de huisarts niet bepaald dat ik Vit. D moet slikken maar de endocrinoloog, mede in de hoop dat het fosfaat beter op de plek blijft zitten!! Ik kan dus niet stoppen met de medicatie omdat het een combi is met mijn fosfaatdrank.

En ja er is uit gezocht waarom mijn nieren lekken, zelfs door artsen in Nijmegen, Amsterdam en Maastricht toen dit niets opleverde zijn er nog artsen in Amerika geweest die mee gekeken hebben maar ze staan met de rug tegen de muur en weten het gewoon niet.

Mijn klachten zijn, spierkrachtverlies, pijn in gewrichten (reumatoloog al bezocht), moe, altijd koud, fenomeen van Raynaud, haaruitval. Ik maak sinds 1 jaar gebruik van een rolstoel omdat ik geen lange afstanden meer kan lopen. Binnenshuis red ik mij nog maar daar houd het ook net mee  op.

Ik heb geen diabetes, mijn bmi is helaas sinds een jaar te hoog, maar ja ik sport niet meer en beweeg behoorlijk minder.  Hierdoor kwam ik 20 kilo aan.

Er is geen sprake van vergiftiging en ook absoluut nog niet een hoog vit D. gehalte.

Er moet me 1 ding van mijn hart, jullie reakties verbazen me enorm. En zeker die van Cinner stop onmiddelijk met de Vit. D. in mijn geval kan dat helemaal niet! Jullie zijn toch geen artsen of endocrionologen. En mijn huisarts afvallen is wel het laatste wat ik zal doen want hij is degene geweest die voorkomen heeft dat ik in een coma terecht kwam. Want met een extreem laag fosfaat zijn dat namelijk hele grote risico's.

Ik heb besloten dat dit mijn laatste reactie op dit forum is.

CiNNeR

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2011, 17:04:29 17:04 »
@Jay: Jammer dat je direct besluit te stoppen op dit forum. Je zou ook gewoon meer kunnen vertellen, in discussie kunnen gaan of niets van wat we zeggen aan kunnen trekken zonder mensen die jou proberen te helpen, te schofferen. Wil je er even aan herinneren da jij ons hebt gevraagd me je mee te kijken.

Citaat
Nu is voor enkele maanden terug mijn Vit.D. waarde ook getest en die bleek 22 te zijn. Er ontstond toen enigszins paniek omdat ik toch al heel lang een combi kauw tablet slikte van Vit.D en calcium. Nu slik ik per dag Vit.D3 2800IE (colecalciferol) en mijn waarde stijgt maar heel minimaal 53, en mijn arts wil dat het toch wel op 75 a 80 uitkomt. Maar het vreemde van het verhaal is dat de ander waarde wel goed is 1,25(OH)2CC nmol/l  0.070 (0.04-0.2).

Nee, ik ben geen arts. Ja, ik weet wel wat van de materie af. Enfin, als je niet meer terug keert heeft het voor mij geen zin om er meer uitleg en onderbouwing voor te geven.

ayesha

• Administrator
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2011, 19:08:01 19:08 »
Ik kan me wel n beetje voorstellen dat je bent geschrokken van de reactie(s) jays...al vraag ik me af van welke nog meer behalve de laatste...

Ik (en eekhoorn) wilden alleen wat duidelijkheid scheppen in je D verhaal omdat niet duidelijk is hoe het nu is gegaan met je waarden en D bijslikken. Als er een reactie staat die je niet bevalt, of zelfs allemaal, negeer ze en ga door met je verhaal. Daarvoor ben je op het forum gekomen, neem ik aan....

eekhoorn

• Administrator
  • Hero Member
  • Van de tak op de tak
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2011, 22:03:31 22:03 »
:iagree: Iedereen die op zo'n forum als dit zit, reageert vanuit zijn/haar eigen geschiedenis en achtergrond. Wie aan den lijve te maken gehad met de combi hoog 1,25OH en laag 25OH, zal dus vanuit die achtergrond reageren. Ik vind wel dat CiNNeR daar een veel te stellig advies voor je aan koppelt. Ik zou dat niet op die manier doen, want inderdaad, we zijn geen artsen, en misschien belangrijker nog, wij kennen je geschiedenis maar voor een heel klein deel.

Hoewel ik snap dat je geschrokken bent, hoop ik eigenlijk dat je ook inziet dat veel, zo niet alle reacties wel voortkomen vanuit de wens om je verder te helpen door de puzzel rond jouw waarden ietsje op te lossen. Daarom vind ik het best wel jammer dat je ervoor kiest om verder niet te reageren.

CiNNeR

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2011, 04:02:36 04:02 »
@Eekhoorn:
Citaat
Ik vind wel dat CiNNeR daar een veel te stellig advies voor je aan koppelt.

Ow, en waarom is dat? Ik zeg toch duidelijk 'Ik zou de vitamine D suppletie stoppen!' (niet jij 'moet') en geef een uitgebreide onderbouwing waarom ik dat zou doen. Daarbij geef ik aan dat een laag 25OH en normaal tot hoog 1,25OH een signaal kan zijn voor andere aandoeningen en stel enkele vragen met betrekking tot zijn achtergrond.

Sta een beetje versteld van de reacties in deze. Er wordt gevraagd mee te kijken, waarbij aangegeven wordt dat het toch heel vreemd is dat de 25OH waarde laag is maar de 1,25OH waarde prima. Ik geef daar een duidelijk verhaal op. In plaats dat er inhoudelijk iets op terug komt, lees ik maar liefst drie reacties dat ik te stellig ben. Zonder enige inhoudelijke argumentatie waarom ik te stellig zou zijn of waarom het advies niet zou deugen.

Ik betreur het dat mensen weg lopen als een antwoord ze niet aanstaat. Maar het lijkt me weinig zinvol om adviezen en uitspraken rond gezondheidsrisico's te minderen om gevoelens te sparen. Dan heeft een forum vrij weinig nut in mijn ogen.

Miekuh

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2011, 11:41:35 11:41 »
@Eekhoorn:
Citaat
Ik vind wel dat CiNNeR daar een veel te stellig advies voor je aan koppelt.

Ow, en waarom is dat? Ik zeg toch duidelijk 'Ik zou de vitamine D suppletie stoppen!' (niet jij 'moet') en geef een uitgebreide onderbouwing waarom ik dat zou doen. Daarbij geef ik aan dat een laag 25OH en normaal tot hoog 1,25OH een signaal kan zijn voor andere aandoeningen en stel enkele vragen met betrekking tot zijn achtergrond.
*bemoei-mode aan*

Ik ben hier geen moderator, maar is het niet handiger om dit soort discussies te houden in het daarvoor bestemde discussie board. En niet in de thread van een lid...

*bemoei-mode weer uit*

:)